Corby

This page is archived from a static page – some links may not work

English –

I have never been so embarrassed to be Australian as I was last night. As part of my interest in learning the Indonesian language I regularly join Indo chat channels so I can watch native speakers chatting. Unfortunately the backlash by certain redneck elements of the community over the Schapelle Corby verdict made it a most unpleasant place to be in.

Instead of watching the dynamics of a different language, I got to watch the torrents of abuse and racial slurring of the Indonesian people by a bunch of people who are ill informed and driven by commercial media hype.

Yes, Corby got 20 years for a crime that most Australians believe she did not do, but the fact is that for Indonesian Justice, this is an incredibly lenient sentence. Really she could have spent the rest of her life there, or worse still she could have been shot there.

Was she unfairly treated? No, I don’t think that she was. She was charged with taking drugs into Indonesia and unfortunately in the view of the court, she did. Whether she put them in her bag or whether they were placed in there by corrupt baggage handlers as was claimed is actually irrelevant. Indonesian law is based on Guilty until proven innocent and not the other way around as in our country. The element of doubt does not come into it as it would in Australian courts.

There is one other possibility that most Australians are ignoring… And that is that she could actually be guilty and just (as one of the people I work with put it) a fucking good actress.

Bahasa Indonesia –

Aku tidak pernah merasa sangat malu menjadi orang Australia seperti kemarin malam. Karena aku tertarik untuk belajar bahasa Indonesia, aku sering bergabung ke channel Indonesia jadi aku dapat mempelajarinya dari orang Indonesia asli. Sayangnya, kemarahan oleh orang-orang tertentu mengenai keputusan hukuman Shapelle Corby menjadikan suasana menjadi tidak enak

Malahan aku melihat dinamika perbedaaan bahasa, aku melihat banyak makian dan penghinaan ras kepada orang Indonesia oleh kumpulan orang-orang yang kurang informasi dan hanya dikendalikan oleh media komunikasi yang giat meliputnya.

Ya, Corby mendapat hukuman 20 tahun untuk kejahatan yang banyak orang Australia yakin bahwa dia tidak melakukannya, tapi pada kenyataannya, itulah hukum yang ada di Indonesia, ini adalah keputusan luar biasa yang lebih lunak. Sebenarnya, dia dapat menghabiskan seumur hidupnya di dalam penjara, atau yang lebih buruk, dia mendapatkan hukuman mati.

Apakah dia diperlakukan adil?. Aku tidak berpikir begitu. Dia dituduh telah membawa narkotika ke indonesia dan sayangnya di mata pengadilan dia telah melakukannya. Apakah dia telah meletakkan itu di tasnya atau apakah mereka telah malakukannya dengan cara menyuap petugas bagasi seperti yang telah di nyatakan, sebenarnya adalah sesuatu yang tidak berhubungan. Hukum Indonesia adalah berdasarkan “bersalah sampai dibuktikan tidak bersalah” dan tidak sama seperti negara kita. “Keraguan” tidak ada dalam pengadilan Australia.

Ada satu kemungkinan lain yang dikesampingkan oleh sebagian besar masyarakat Australia… Bahwa dia memang bersalah dan hanya menjadi seorang aktris yang bagus

(Bahasa Indo translation with help)


This entry was posted in Older posts and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *